کاربردهای ورق پلی کربنات

کاربردهای ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات یک پلاستیک سخت است که رطوبت کمی را جذب می کند و همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. همچنین محصولی ضد اشتعال محسوب می شود. از آنجایی که ویژگی های مطلوب زیادی دارد، می توان با خرید ورق پلی کربنات به جای شیشه، اکریلیک و سایر مواد سازگار از این محصول در کاربردهای مختلف استفاده کرد. در این بررسی به کاربردهای ورق پلی کربنات می پردازیم.

جدا کننده اتاق

یکی از کاربردهای رایج ورق پلی کربنات، تقسیم یک اتاق است. از آنجایی که ورق سبک وزن بوده، جابجایی آن از مکانی به مکان دیگر آسان است. برخی به سبک آکاردئونی ساخته می شوند تا بتوانید در صورت نیاز جداکننده را باز و بسته کنید و برخی حتی برای جابجایی راحت تر روی چرخ ساخته شده اند.

عینک ایمنی

از آنجایی که ورق پلی کربنات در برابر ضربه و مواد شیمیایی مقاوم است و همچنین در برابر شعله مقاوم می باشد، بهترین انتخاب برای عینک و عینک ایمنی است. به دلیل ماهیت ورق پلی کربنات، محافظت بیشتری نسبت به سایر مواد ایجاد می کند، در حالی که عینک ها را به اندازه کافی نازک نگه می دارند که بر بینایی فرد تأثیری نگذارند.

شیشه ضد گلوله

در مکان هایی که شیشه های مقاوم در برابر گلوله ضروری هستند، یک ورق پلی کربنات می تواند به افزایش حفاظت و امنیت مناسب کمک کند. ورق پلی کربنات در بین لایه های شیشه قرار می گیرد و در صورت برخورد گلوله به سطح، از آن محافظت می کند. سپرهای ضد شورش نیز به دلیل مقاومت در برابر گلوله معمولاً با ورق پلی کربنات ایجاد می شوند.

صنعت الکترونیک

بسیاری از تولید کنندگان در حال یافتن راه هایی برای استفاده از ویژگی های ورق پلی کربنات هستند. از آنجایی که این ورق بسیار سبک و بادوام است، گزینه ای عالی برای ساخت تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و سایر وسایل الکترونیکی بوده که ممکن است به آسیب ضربه و سایر آسیب هایی که این ورق می تواند به جلوگیری از آن کمک کند، حساس باشد. همچنین ممکن است از ورق پلی کربنات برای ایجاد سی دی و دی وی دی استفاده شود.

قطعات خودرو

از آنجایی که در برابر مواد شیمیایی، حرارت و مقاوم در برابر شعله مقاوم است، برای برخی از قطعات خودرو نیز یک انتخاب محبوبی می باشد. ممکن است کوره های رادیاتور، دستگیره های در و حتی قاب چراغ های جلو که از ورق پلی کربنات ساخته شده اند را کشف کنید تا محافظی سبک وزن به خودرو اضافه کند.

صنعت ساختمان

ورق پلی کربنات بیش از 200 برابر قوی تر از شیشه است، بناباراین گزینه ای عالی برای جایگزینی شیشه خواهد بود. همچنین قالب گیری آن نسبت به سایر مواد آسان تر است. دوام ورق پلی کربنات آن را به گزینه ای برتر برای نورگیرها و چراغ های امنیتی شیشه ای در ساختمان ها تبدیل می کند. این عایق بسیار بهتر از شیشه است و همچنین می تواند به کاهش هزینه انرژی در هنگام استفاده به جای شیشه برای مقاصد ساختمانی کمک کند.

پلی کربنات در ساختمان

پلی کربنات یک ترموپلاستیک با کارایی بالا است که به طور گسترده در محصولات ساختمانی، از پنجره ها و نورگیرها تا پانل های دیواری و گنبدهای سقفی گرفته تا عناصر بیرونی برای روشنایی LED استفاده می شود. پلی کربنات دارای تعدادی ویژگی است که آن را در این کاربردها مفید می کند. این ویژگی ها شامل سبک وزن و بادوام، با وضوح نوری بالا، مقاومت در برابر ضربه و حرارت بالا و همچنین مقاومت در برابر اشتعال هستند. در زیر تعدادی از بسیاری از کاربردهای ساختمانی که از عملکرد بالای پلی کربنات بهره می برند، آورده شده اند:

از پلی کربنات می توان به جای شیشه در انواع پنجره ها و پنجره های سقفی استفاده کرد. پانل ها و ورق های پلی کربنات اجازه می دهند تا نور طبیعی وارد ساختمان شود و همچنین می توان آنها را طوری رنگ آمیزی کرد که نور خورشیدی که در داخل ساختمان منعکس می شود را کاهش دهد و کمک می کند تا هزینه های خنک کننده داخلی در تابستان به حداقل برسند. بسته به گیج، یک کاربرد معمولی شیشه پنجره و سقف با استفاده از ورق پلی کربنات چند جداره IR با کنترل خورشیدی می تواند به کاهش گرمای داخلی کمک کند و در نتیجه باعث صرفه جویی در انرژی در محیطی با دمای کنترل شود.

از پانل های پوششی مات گرفته تا سایبان ها، طاق های بشکه ای، نورگیرها، دیوارهای شفاف و تابلوها، گنبدهای سقف و لوورها، محصولات ورق پلی کربنات در طیف وسیعی از ضخامت ها، استحکام ساختاری و پیکربندی هایی طراحی و در دسترس هستند که الزامات LEED را نیز برآورده می کنند. پلی کربنات را می توان با استفاده از ترموفرمینگ، یک تکنیک شکل دهی ترموپلاستیک مبتنی بر حرارت، به اشکال پیچیده مختلفی درآورد. ورق پلی کربنات همچنین می تواند شبیه به فلز خمیده شود. فرآیندهای متنوعی برای شکل دادن به پلی کربنات، بسیاری از ویژگی های ساختمان را تسهیل می کنند، از منحنی های تنش دار برای قوس ها گرفته تا صفحات ساده.

نورپردازی دیود ساطع نور (LED) یک انتخاب برتر برای روشنایی خانه ها و مشاغل است که بهره وری انرژی، دوام و عمر طولانی را ارائه می دهد. پلاستیک پلی کربنات به عنوان یک عنصر بیرونی برای روشنایید LED، محکم است و شفافیت کریستالی مانند آن در طول سالیان متمادی باقی می ماند. از دیگر مزایای پلاستیک پلی کربنات در روشنایی LEDمی توان به مقاومت در برابر حرارت، شفافیت، مقاومت در برابر ضربه، اشتعال پذیری کم و افزایش بازده انرژی اشاره کرد.

پلی کربنات در لعاب های امنیتی استفاده می شود، تقویت زندان ها، غرفه های نگهبانی، سپرهای عابر بانک، فروشگاه های رفاه، کرکره های طوفان، اطراف پیست هاکی و غیره. به طور خاص، استحکام ضربه ای پلی کربنات آن را به گزینه ای عالی برای کاربردهای امنیتی، از جمله شیشه های مقاوم در برابر انفجار و گلوله تبدیل می کند. شفاف به عنوان شیشه، همچنین مزیتی نسبت به جایگزین هایی مانند شیشه سیمی و صفحه های فلزی دارد. هنگامی که پلی کربنات در قالب چند جداره استفاده می شود، عایق قابل توجهی را فراهم می کند و در نتیجه مزایای بهره وری انرژی را به همراه دارد. هنگامی که پلی کربنات با فناوری کنترل خورشیدی درمان می شود، از تابش IR محافظت می کند و همچنین می تواند کارایی انرژی را افزایش دهد.

پلی کربنات به طور گسترده در سقف استادیوم های ورزشی برای محافظت از هواداران در برابر آب و هوای بد استفاده می شود و اجازه می دهد بازی ادامه پیدا کند، در حالی که نور طبیعی و در عین حال صرفه جویی در انرژی را فراهم می نماید.

صنعت کشاورزی

یکی دیگر از ویژگی های مورد نظر ورق پلی کربنات، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش است. این ورق در ساخت سقف گلخانه ها به طور فزاینده ای محبوب شده است زیرا هنوز اشعه های خورشید را بدون اشعه های مضر UV وارد می کند، بنابراین محافظت، گرما و نور را برای گیاهان داخل فراهم می نماید. از آنجایی که از شیشه و اکریلیک قوی تر است و بسیاری از ویژگی های ایمنی را ارائه می دهد، اغلب به جای شیشه برای اهداف ساختمانی استفاده می شود.

همچنین وزن سبکی دارد که آن را در صنعت خودروسازی و صنعت الکترونیک محبوب کرده است. ورق پلی کربنات مقاومت در برابر گلوله را ارائه می دهد، بنابراین اغلب سپرهای ضد شورش و شیشه های ضد گلوله از آن ساخته شده اند. کاربردهای زیادی برای ورق پلی کربنات وجود دارند و صنایع زیادی را به خود اختصاص داده است.

دیگر موارد کاربرد پلی کربنات عبارتند از:

  • دیوارهای صوتی
  • گلخانه ها
  • پوشش استخر
  • پوشش پل عابر پیاده
  • ساختمان سازی
  • صنعت حمل و نقل
  • کاربردهای شیشه در ساختمان و صنعت
  • عملکرد شیشه ایمنی
  • پنجره سقفی
  • پارتیشن بندی
  • گنبدهای تزیینی
  • اتاقک سازی
  • استادیوم های فضای باز یا بسته
  • راهروهای مسقف
  • پوشش سقف پاسیو

کلام آخر

ورق های پلی کربنات کاربرد های زیادی در پوشش سقف ها، گلخانه ها، پارکینگ ها، سقف کاذب، خودرو سازی، محافظ و قاب موبایل، لوازم خانگی، وسایل الکترونیکی، عینک سازی و غیره دارند. سبک بودن و ضربه پذیری ورق پلی کربنات باعث شده تا در برابر زلزله، طوفان، تگرگ و دیگر حوادث طبیعی مقاوم باشد. به علت نوع و جنس این ورق ها باعث عدم تبادل حرارتی و صرفه جویی در مصرف انرژی در فصول مختلف می شوند که باعث می شود حتی در قسمت های مختلف گلخانه ها هم کاربرد داشته باشند.

آخرین مقالات

ورق پلی کربنات خارجی

ورق پلی کربنات خارجی

ورق پلی کربنات به طور گسترده در پوشش سقف گلخانه، آلاچیق ها و غیره استفاده می شود. شما با خرید ورق پلی کربنات...

نحوه تولید ورق پلی کربنات

نحوه تولید ورق پلی کربنات

ترموپلاستیک در نهایت به پلی کربنات تبدیل می‌شود تا به صورت ورق به بازار عرضه شود. نحوه تولید ورق پلی کربنات کاری تخصصی...

ورق پلی کربنات مات چیست؟

ورق پلی کربنات مات چیست؟

چه به دنبال حفظ حریم خصوصی بیشتر باشید یا یه پوشش خاص را به سقف گلخانه خود اضافه کنید، ورق پلی کربنات مات...

ورق پلی کربنات شفاف چیست؟

ورق پلی کربنات شفاف چیست؟

ورق پلی کربنات شفاف یک ماده فوق العاده سخت و همه کاره با طیف وسیعی از کاربردهای مختلف است. این ماده فوق العاده...

انواع ورق پلی کربنات

انواع ورق پلی کربنات

انواع ورق پلی کربنات دارای کیفیت بالایی است و می‌تواند در هر شرایط محیطی مقاومت کند. این ورق‌ها از رزین پلی پروپیلن ساخته...

مزایای پلی کربنات پلیمر طلایی یزد

مزایای پلی کربنات پلیمر طلایی یزد

تامین کنندگان ورق پلی کربنات در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای ورق های توپر و چند جداره برای گلخانه ها، سقف...

پربازدیدترین مقالات

نصب ورق پلی کربنات

نصب ورق پلی کربنات

نصب ورق پلی کربنات: ورق پلی کربنات بر روی انواع سازه های فلزی،گالوانیزه و چوب به وسیله ادوات مخصوص هوابند و آببند میشود....

از ورق پلی کربنات چه می دانیم؟

از ورق پلی کربنات چه می دانیم؟

در صنعت پلاستیک، ورق «پلی کربنات» به عنوان یکی از پرتنوّع ترین و پرکاربردترین مواد در صنعت ساختمان، سوله ها وگلخانه ها برشمرده...

پلی کربنات دیوار صوتی

پلی کربنات دیوار صوتی

امروزه آلودگی صوتی یکی از معضلات زندگی شهری میباشد که ورق پلی کربنات تخت و حتی پلی کربنات چند جداره این معضل را...

پوشش سقف پلی کربنات

پوشش سقف پلی کربنات

پلی کربنات ماده‌ای با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد است که به عنوان جایگزینی عالی برای شیشه و فایبرگلاس به کار گرفته...

ورق پلی کربنات نما

ورق پلی کربنات نما

از ورق های پلی کربنات نما می توان به طرق مختلف استفاده کرد. آنها در ضخامت ها و طول مختلف قابل تولید هستند....

نورگیر سقف با ورق های پلی کربنات

نورگیر سقف با ورق های پلی کربنات

سازه ای قوسی شکل و یا شیب دار که معمولا پوشش روی آن از ورق پلی کربنات تخت و یا چند جداره است...